PROJEKT DFG: PENÍZE NEROSTOU V PENĚŽENCE RODIČŮ
Školíme | 12.6.2018
Již sedmým rokem organizuje poradenská společnost Partners Den finanční gramotnosti. O tom, co je cílem tohoto projektu a jak Češi rozumí svým financím, jsme si povídali s lektorem finanční gramotnosti Václavem Valáškem.
**Jak si na tom Češi stojí s finanční gramotností ve srovnání se západní Evropou?**
Záleží, co si pod pojmem finanční gramotnost představujete. Co se týká znalostí, tak ty jsou průměrné. Horších výsledků však dosahujeme v samotných postojích a v chování při nakládání s financemi.

**Jaká je největší chyba, které se ve vztahu k financím dopouštíme?**
Nestaráme se o ně a jsme s tím spokojeni. Podle průzkumu z roku 2015 nezná a nesestavuje svůj rodinný rozpočet 57 % obyvatel. 37 % obyvatel si nedokáže představit, jak by řešili ztrátu hlavního příjmu své domácnosti. Zároveň se 75 % dotázaných domnívá, že ovládá své finance.

**Co je největším nepřítelem finanční gramotnosti? Reklama? Špatné návyky z rodiny? Příklady kamarádů?**
Přesvědčení, že vše víme, aniž bychom věnovali čas svým vlastním financím a troše vzdělání v této oblasti.

**Lze finanční gramotnost naučit podobně jako přírodopis nebo tělocvik?**
Znalosti ano. Chování a rozhodování je často o emocích a tam se ukáže, zda nám ty znalosti k něčemu jsou.

**Na 8. září je vyhlášen Den finanční gramotnosti a stejně se jmenuje i váš projekt. V čem spočívá a komu je určen?**
8. září je obecně mezinárodním Dnem gramotnosti. Protože v České republice není problémem gramotnost jako taková, ale finanční gramotnost ano, rozhodli jsme se na problém upozornit právě tento den. Projekt Den finanční gramotnosti spustila největší finančně poradenská společnost Partners v září 2011 jako reakci na nízkou finanční vzdělanost obyvatel České republiky. Jen finančně gramotný člověk je totiž schopný spravovat své finance zodpovědně a neohrožovat svou existenci zbytečnými dluhy a závazky. Právě zvyšování finanční gramotnosti obyvatel formou publikační a publicistické činnosti a formou veřejných přednášek Školy finanční gramotnosti patří mezi hlavní cíle projektu. Od září 2012 proškolení lektoři Partners zvyšují po celé republice finanční vzdělanost. Již odškolili více než 1500 lekcí. Aktuálně má projekt 107 lektorů a za rok 2017 proškolil 3800 lidí.

**Jak se do projektu mohou zapojit školy?**
Školy nás mohou kontaktovat přes web www.denfinancnigramotnosti.cz nebo přes náš Facebook Den finanční gramotnosti a my jim rádi pošleme lektora.

**Platí školy za vaše lekce?**
Jde o neziskový vzdělávací projekt, školy ho tedy neplatí.

**Čeho by se měly nejvíc vyvarovat děti ve vztahu k penězům?**
Pocitu, že peníze rostou v peněžence rodičů a že účelem peněz je jejich utracení.

**Na co se děti lektorů finanční gramotnosti ptají, co je ohledně financí zajímá?**
Mezi častější otázky řadím: „Kam investovat?“ Zde je pro studenty jednoduchá odpověď. Do vzdělání, do poznávání, do sebe. A také: „Jak řešit výpadek příjmů, nečekané výdaje a jak se vyhnout půjčkám?“ Tady je odpověď komplexnější. Jednak tvořit finanční rezervu na nečekané výdaje a zadruhé zvážit a dobře nastavit rodinné pojištění.

**Jaké příklady finanční negramotnosti používáte?**
Kafe ze Starbucks, bagety na benzínce, půjčky na spotřební věci, pojištění dětí na drobné úrazy atp.

**Je moudré si peníze půjčovat?**
Moudré je půjčit si moudře. Na vlastní bydlení má smysl si peníze půjčit. Naspořit si celou sumu je velmi náročné a bydlet ve svém má mnoho plusů. Půjčovat si na spotřební věci, na které si mohu našetřit, jako jsou například elektronika, dovolená, vánoční dárky, určitě moudré není. Na ty bychom si měli umět našetřit a kromě toho držet na spořicím účtu minimálně tři měsíční platy na nenadálé výdaje.

**Mohou o penězích učit učitelé, když pohled na jejich výplatní pásky o finanční gramotnosti příliš nesvědčí?**
Učitel v autoškole také nemusí být šampion formule 1 a trenér hokeje nemusí být olympijský vítěz, aby mohl předávat dobré rady a pěstovat správné návyky ve svých žácích. Důležitý je samotný vztah učitele k financím.